Waarom een infographic een goed idee is

Posted by | October 03, 2014 | Engagement @nl | No Comments
pinterest

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden

Op social media zie ik regelmatig mooi opgemaakte afbeeldingen met cijfers en feiten over allerlei onderwerpen voorbijkomen. Deze zogenaamde “infographics” nodigen uit om ze te lezen en te delen. Precies wat een social media manager graag ziet. Omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden maakt menig bedrijf tegenwoordig facts and figures duidelijk in een afbeelding. Mensen zijn visueel ingesteld en een beeld spreekt meer dan een lap tekst. Maar wat is een infographic precies en hoe kun je er een maken? Lees hieronder waarom een infographic een goed idee is.

Een infographic is…

Niets meer dan een visuele weergave van informatie, een samenvatting van gegevens, cijfers en weetjes in grafische vorm. De sleutel tot succes zijn de korte pakkende teksten en de grafische vormgeving. Belangrijk is dat de informatie in de infographic aansluit bij de kern van de boodschap die je wilt overdragen, oftewel de informatie moet echt relevant zijn. Hoeveel fans een bedrijf heeft op Facebook, Twitter, Google+ en andere social media kanalen kun je visueel aantrekkelijk in één overzicht weergeven. Maar het kan ook een samenvatting zijn van geslaagde content of juist mislukte content. Welke tweet werd het meest geretweet en welke post kreeg negatieve engagement? De mogelijke onderwerpen voor een infographic zijn eindeloos.

De voordelen van een infographic

Met een infographic bestaande uit een kort overzicht van “nice to know”-punten trek je de aandacht van de lezer. Niet iedereen heeft tijd of zin om (lange) artikelen te lezen en selecteert sneller een visueel aantrekkelijke post op social media dan een post met alleen tekst of een link. Zorg je voor een aansprekende header, dan klikt de lezer vaker op je post en leest hij verder. Nog een voordeel is het feit dat de infographic als een JPEG of PNG bestand opgeslagen kan worden. Zo kan de lezer de infographic als afbeelding invoegen bij zijn post in Twitter of als afbeelding in zijn statusupdate in Facebook. Afbeeldingen vallen goed op in de timeline en er wordt meer op geklikt dan op “gewone” posts.

Een sterk punt van een infographic is dat alle informatie die je wilt communiceren in één oogopslag wordt weergegeven. De kern van de boodschap wordt duidelijk uitgelicht door kleuren, getallen, pijlen, woorden of korte zinnen. Het opstellen van een infographic kan prima in jouw huisstijl. Zo kun je gebruik maken van het logo, lettertype, kleuren en de typische stijl van jouw organisatie. Het regelmatig publiceren van infographics met informatie die aansluit bij interesses en behoeften van jouw klanten kan zorgen voor een betere naamsbekendheid online. Tot slot is een infographic makkelijk te delen via verschillende social media kanalen als Facebook, Twitter of Pinterest. Is je infographic visueel aantrekkelijk en inhoudelijk sterk, dan zal het bericht sneller online gedeeld worden. Linken naar een website in de post levert dan zeker traffic op.

Hoe maak je een interessante infographic die zijn doel bereikt?

Infographic via FlickrData en vormgeving zijn de twee sleutelwoorden om een geslaagde infographic te maken. Het verzamelen van geschikte data is stap één. Stap twee is de selectie van te gebruiken data en stap drie is de vormgeving van al deze data in een aantrekkelijke en overzichtelijke infographic. Op het gebied van infographics is Pinterest een bron van inspiratie. Hoe plaats je al deze gegevens overzichtelijk in beeld? Check Pinterest op bijvoorbeeld social media en er komt vast een goed voorbeeld voorbij. Let bij het maken van een infographic in ieder geval op deze punten:

  • Hoog deelgehalte: wil je dat je infographic een groot bereik heeft? Zorg dan dat je infographic een hoog deelgehalte heeft en interessant, origineel en mooi genoeg is
  • Versterk de inhoud van de infographic met de juiste kleuren. Heb je het over Facebook en Twitter? Dan werkt het goed om de kleur blauw te gebruiken. Kortom: stem inhoud en kleurgebruik op elkaar af
  • Zorg dat je eigen, originele data kunt gebruiken om de infographic zo veel mogelijk in jouw huisstijl vorm te geven
  • De infographic is één geheel: houd dit in je achterhoofd. Zorg ervoor dat de hele infographic dezelfde sfeer ademt
  • Zorg bij de vormgeving ervoor dat alle onderdelen netjes zijn uitgelijnd, het font in de infographic één geheel uitstraalt en dat je kleurgebruik beperkt

De 5 uitdagingen en meest gemaakte fouten

  1. Geen goede selectie uit de beschikbare data gehaald; maak een goede selectie van de beschikbare data. Laat je boodschap duidelijk en concreet zijn. Een infographic vereist namelijk een scherp beeld van wat je precies wilt vertellen. Na goede data komt een goed verhaal. Bedenk dat er een duidelijk verschil is tussen degene die data verzamelt en degene die het verhaal vertelt, opmaakt en selecteert. Want een inhoudelijk expert is nog geen verhalenverteller. Daarbij is het belangrijk om de hoofdzaken van de bijzaken te kunnen scheiden. Wat is de echte boodschap van je infographic?
  2. Er is geen doelgroep afgebakend. Bepaal wie je doelgroep is en breng deze duidelijk in beeld. Je kunt gebruik maken van een persona om aan de hand daarvan je doelgroep uit te werken. Als je je richt op een specifieke doelgroep wordt de infographic inhoudelijk interessant. Het hoeft niet eens altijd een positief bericht te zijn, maar mag ook verrassend of grappig zijn, zolang het maar een helder en geloofwaardig verhaal is.
  3. Het verkeerd toepassen van beeld of grafieken. Maak goed gebruik van beeld, grafieken en tabellen. Selecteer de juiste grafieken en neem geen genoegen met die ene mooie grafiek die je langs hebt zien komen bij een heel andere branche of onderwerp. De grafiek moet aansluiten bij de informatie die je in je infographic verwerkt.
  4. Let op de vormgeving, want mooi en effectief zijn twee verschillende termen in de wereld van infographics. Voor de vormgeving kun je gebruik maken van de beschikbare online tools (zie hieronder). Selecteer de mogelijkheden, vormen en kleuren bij de data die je wilt communiceren met de boodschap en de doelgroep in je achterhoofd.
  5. Houd het doel van de infographic goed in de gaten; een infographic is een groepsproduct. Je hebt verschillende mensen nodig, namelijk iemand die de juiste data verzamelt en vervolgens selecteert, iemand die de vormgeving doet en een marketeer die ervoor zorgt dat de infographic ook zijn doel behaalt.

Op Frankwatching vind je een uitgebreider artikel over de meest gemaakte fouten en 5 uitdagingen.

Gratis tools om infographics te maken

Er zijn online gratis tools te vinden die je kunnen helpen bij het maken van een infographic. Zo zijn er sites die kant en klare formats hebben waarbij je alleen nog de informatie hoeft in te vullen, downloaden en voilà. Ook zijn er sites waarbij je de volledige opmaak aan de hand van patronen kunt invullen. Hieronder een aantal tools:

Naast het gebruik van gratis tools zijn er ook betaalde tools om meer ruimte te geven aan je eigen creativiteit en vormgeving. Gebruik bijvoorbeeld Photoshop voor het bewerken van afbeeldingen, Indesign voor vormgeving van de infographic of Illustrator voor het maken van vormen.

Tot slot: hoe zou dit hele verhaal eruit kunnen zien in een infographic? Zo bijvoorbeeld

Infographic

Leave a Reply