VKontakte: wat kan een blik naar het oosten opleveren?

Posted by | June 27, 2014 | Engagement @nl | No Comments
vkontakte_blog

Van een van onze klanten kwam de vraag of we ons platform konden aansluiten op VKontakte (VK), het Russische social network. Voor ons developmentteam reden om op zoek te gaan naar de API (application programming interface) van VK om te zien

  • wat de API toestaat aan uitwisseling van gegevens,
  • wat relevant is voor ons platform, en om
  • toestemming te krijgen om gegevens uit te wisselen.

Engagement met VKontakte

Zakelijk gebruik van het Russische social network kan interessant zijn. VK heeft dagelijks 60 miljoen actieve gebruikers (tegenover +/- 800 miljoen actieve Facebookgebruikers – cijfers van januari 2014, bron Wikipedia) en is beschikbaar in verschillende talen. VK is vooral populair onder Russisch sprekende gebruikers met name in Rusland, Oekraïne, Azerbeidzjan, Kazachstan, Moldavië, Wit-Rusland en, jawel, Israël. Dat biedt kansen voor merken en bedrijven. KLM bijvoorbeeld zit op VK net als Chanel maar ook dj’s als Armin van Buuren en Tiesto. VKontakte_VB_Armin

Discussieboards voor persoonlijk contact

VK is net als Facebook wit met blauw en heeft een wall waarop berichten worden gezet. Voor zakelijke gebruikers zijn er discussieboards. Door hun opzet verleiden deze boards tot meer interactie dan de “gewone” wall post met comments zoals bij Facebook. Die comments zakken na verloop van tijd naar beneden en verdwijnen zo uit beeld. Het leuke van de discussieboards is dat ze langer in beeld blijven. Je kunt ook zien met wie –naam en toenaam-  van het bedrijf of merk je in gesprek bent. Al met al lijkt VK beter ontworpen voor engagement en lijkt meer ruimte te bieden voor persoonlijk contact met je merk.

VKontakte = Facebook, Spotify en Youtube ineen

Net als bij Facebook kun je op VK advertenties plaatsen en dat is interessant voor merken. Zeker omdat VK een combinatie is van Facebook, Spotify en Youtube: je kunt ongelimiteerd muziek luisteren en films kijken. Dit streamen binnen VK van muziek en video biedt mogelijkheden voor advertising: normaal moet je 3 platforms van ads voorzien en nu maar 1. Met VK in ons platform, kun je de online campagnes eenvoudig terugzien in je dashboard en in de statistieken. Vergelijkingen maken met Facebook en je andere kanalen geeft inzicht in waar je campagne het meest heeft opgeleverd.

VKontakte: een feest voor de gebruiker

Voor gebruikers is VK een feest: het is heel efficiënt in het gebruik en vooral snel. Alles wat je doet en waar je op klikt is er gelijk. Geen draaiende tekens onderin of middenin je scherm. Alsof je op je eigen computer zit te werken. Hoe VKontakte die snelheid regelt, is een raadsel, maar een pre is het zeker. Geestig is dat je met je Facebook-account kunt inloggen. Benieuwd wanneer dat andersom kan. VK heeft geen franje, maar ook geen censuur (tenzij je zelf een vinkje aanzet). Bij VK kun je reageren op een bericht met een foto maar ook met meerdere foto’s of bijvoorbeeld een filmpje. Een van de leukste dingen die we ontdekten, is dat je bij het maken van een nieuwe post graffiti als bijlage kunt kiezen: je maakt dan je eigen tekening zoals hieronder. VKontakte graffite Kortom, VKontakte biedt je goede mogelijkheden om je merk te positioneren op een (nieuwe) markt van 250 miljoen mensen. Tijd voor een blik naar het oosten! Meer over sociale netwerken in Rusland: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-rusland-vkontakte-odnoklassniki-facebook-moimir-livejournal Wil je meer weten over ons platform en de mogelijkheden om jouw merk te boosten? Vraag een demo aan.

Leave a Reply