UPC verkozen tot klant van het jaar 2014

Posted by | January 23, 2015 | News @nl | 2 Comments
Header MI Improvement award

Wij gingen bij hen langs en reikten de allereerste Media Injection Improvement Award uit

Een korte terugblik op 2014. Drukke agenda’s, kerst, het nieuwe jaar en een afstand van zo’n 140 kilometer brengt ons in een stroomversnelling naar 2015. Wij blikken terug op een jaar waarin wij veel stappen hebben gemaakt met ons social media management platform. Precies om die reden gingen wij bij UPC langs. UPC is verkozen tot klant van het jaar 2014 en ontvangt onze allereerste Media Injection Improvement Award.

De Media Injection Improvement Award is in het leven geroepen om onze innovatieve klanten in het zonnetje te zetten. Een bijdrage aan de innovatie van het platform in nauwe samenwerking tussen klant en Media Injection om het werk van de medewerkers nog gemakkelijker en efficiënter te maken. De Media Injection Improvement Award is vanaf nu een jaarlijks terugkerend concept.

image12 image10

De uitreiking

Ik neem je mee in een impressie van de dag. Mijn collega Bob en ik reisden af van Amsterdam naar het verre Leeuwarden. De stad waar het webcare team van UPC is gevestigd. Juist de reden waarom wij naar het noorden trokken. De Media Injection Improvement Award is namelijk gericht op de goede samenwerking met het webcare team. Dankzij de medewerking en innovaties van het webcare team van UPC is ons social media management platform verbeterd. Samen met hen hebben wij verbeterslagen gemaakt en het systeem geoptimaliseerd om het nog efficiënter en gemakkelijker te gebruiken. En niet alleen voor UPC verwerken wij input, maar voor iedereen.

Aangekomen in Leeuwarden na een rit van anderhalf uur, oftewel 140 kilometer, strekken wij de benen voor een groot pand van UPC met de Media Injection Improvement Award 2014 onder mijn arm. Klaar om het webcare team van UPC te ontmoeten en hen te bedanken met de award. De award wordt in ontvangst genomen door Jasper Schotanus, Manager Webcare Team UPC.

Tot slot het fotomomentje, lees: een foto van de uitreiking, de award en met het hele team. En vervolgens bedanken wij alle medewerkers van het webcare team met een “chocolade like-duim”.

image3 image14

Om iets dieper in te gaan op webcare: het verhaal achter de term webcare en de definitie.

Terug in de tijd…

Een term die rond 2007 pas echt populair en bekend is geworden in de wereld van online marketing. Sinds een aantal jaren is webcare een begrip geworden en weet iedereen in de online wereld wie en wat daarmee wordt bedoeld. Binnen grote bedrijven als UPC zijn er toentertijd als eerste webcare teams aangesteld.

De eerste op het gebied van webcare was dan ook UPC Nederland. Zij startten in 2006 met de introductie van webcare. Tot vandaag de dag is UPC trendsetter en zijn zij te vinden in de top van actieve adverteerders in Nederland. Altijd snel en overal reageren, ook buiten de vaste kantoortijden en in het weekend, want social media stopt nooit.

De term of het woord, net hoe je het wilt zien, is alleen nog niet opgenomen in het Dikke Van Dale. Maar wat houdt webcare dan in? Een kijkje achter de schermen.

In een notendop

Webcare is vooral voor grote organisaties onmisbaar en hoewel de Dikke Van Dale het begrip nog niet kent, kennen wij deze wel. Voor kleinere organisaties wordt webcare ook steeds belangrijker. In een notendopje de definitie van webcare. Webcare is het beleid om actief te reageren op uitlatingen over je bedrijf in social media. Webcare heeft invloed op de online reputatie van de organisatie en houdt in de gaten wat er over je bedrijf gezegd wordt. Zowel klachten als vragen en reacties. De kunst is om snel en slim te reageren op alles wat binnenkomt.

image16

Juist persoonlijk of niet?

Tot slot. Regelmatig zie ik verschillende meningen langskomen over de toon in social media webcare. De een vindt aangesproken worden met een persoonlijke noot vervelend en de ander waardeert dit juist.

Een belangrijk onderdeel van succesvolle webcare is een menselijke gespreksstijl hanteren, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het bedrijf laat een menselijke kant zien dat wordt gewaardeerd. Tevens versterkt een persoonlijke toon het imago van een bedrijf, de reputatie en de geloofwaardigheid. Een gezicht bij een naam werkt nog beter, want eerlijk is eerlijk, mensen praten liever met mensen met een gezicht dan met een organisatie. UPC laat zien hoe zij het doen met de persoonlijke header op het officiële Twitter account.

Bedankt UPC, voor de fijne samenwerking!

image6

Credits header afbeelding: Boegh

2 Comments

  • Derk says:

    Jammer dat nu juist het UPC twitter account is opgeheven door de fusie met Ziggo.

    Heeft Ziggo de persoonlijke aanpak op Twitter overgenomen?

    Ik geloof van niet: ik zie nu klanten in beeld en niet gezichten van medrwerkers van het “Ziggo-UPC” webcare team.

    Met vriendelike groet,

    Derk Kramer

    • Sanne Kruis says:

      Hi Derk,

      Bedankt voor je reactie. Een fusie tussen twee grote partijen is een proces wat niet over één nacht ijs gaat. Wij zijn er van overtuigd dat de krachten van UPC en Ziggo met een heldere visie gebundeld worden en dat ook de sterke punten van de webcare van UPC zeker naar voren zullen gaan komen.

      Vriendelijke groet,
      Media Injection

Leave a Reply