Social Media voor ‘s werelds grootste bloemenveiling: Flowering the world online

Posted by | March 18, 2016 | News @nl | No Comments
Royal FloraHolland header post

Royal FloraHolland is ‘s werelds grootste veiling voor bloemen en planten met zowel zakelijke als particuliere social media fans in haar fanbase. Van kleuren, geuren en emoties tegenover razendsnelle logistiek en rationele processen. Maar ook een trotse Nederlandse coöperatie van meer dan honderd jaar oud! “We zijn Koninklijk en daar mogen we trots op zijn” © Royal FloraHolland.

Op de vijf vestigingen van Royal FloraHolland draaien dagelijks 38 veilingklokken. Goed voor meer dan 110.000 veilingtransacties per dag, wat ruim een 9 miljard verkochte snijbloemen en ruim een half miljard planten per jaar oplevert. Elke werkdag worden er 43,2 miljoen bloemen en 4,8 miljoen planten verkocht! Topspeler in sierteelt is én blijft Royal FloraHolland door blijvend te streven naar de sleutelbegrippen “klantgericht” en “marktplaats”.

De missie van Royal FloraHolland luidt: Flowering the World Together, Planting Seeds of Opportunity for our Members. “Door écht te luisteren, weten we wie onze leden en hun klanten zijn en wat ze willen.” Juist dat is de kracht van social voor Royal FloraHolland.

Royal FloraHolland op social media

Veel mensen vragen zich vaak af waarom Royal FloraHolland zich op social media bevindt. Wij vroegen het hen zelf! Erika Huizinga, communicatie adviseur Socials, laat weten waarom. “Via Twitter delen wij sierteelt gerelateerd nieuws en ontwikkelingen binnen Royal FloraHolland op zakelijk niveau. Hierdoor zijn de kwekers, klanten en geïnteresseerden snel geïnformeerd over nieuws over het bedrijf en de sierteeltsector.”

Maar, dat is slechts één kanaal en één doelgroep in de social media marketing strategie van Royal FloraHolland. Erika vervolgt haar verhaal. “Via Instagram, Facebook, Pinterest en een Engelstalig Twitteraccount delen wij de schoonheid en kracht van bloemen en planten met de eindconsument. Hiermee willen wij consumenten inspireren om meer bloemen en planten te kopen.”

Het social media team van Royal FloraHolland heeft een duidelijke strategie voor ogen. Er is een duidelijke scheiding in de keuze van het kanaal, de informatie die daarop verspreid wordt en de doelgroep die zij in het proces van veiling naar zakelijk niveau en naar consument niveau willen bereiken. Een duidelijke strategie in combinatie met een platform die hen hierin goed kan ondersteunen vormt de sleutel tot succes.

De uitdaging voor Royal FloraHolland op social media gebied

Op 20 januari 2016 zijn de online kanalen van Royal FloraHolland in een nieuw jasje gestoken en kent de bloemenveiling een nieuwe identiteit (onthulling nieuwe identiteit). De nieuwe visuele identiteit van Royal FloraHolland kent een nieuw logo, een nieuwe indeling en nieuwe kleuren.

De uitdaging op social media gebied is wat Royal FloraHolland betreft de nieuwe identiteit van de Koninklijke bloemenveiling vertalen naar de social media inzet in tekst, beeld en tone of voice.

Social media management met Media Injection

Om de uitdaging van Royal FloraHolland te realiseren werken zij met het social media management platform van Media Injection. Wij vroegen hen over welke feature zij voornamelijk mega enthousiast zijn in het platform. Het inbakenen van berichten in projecten komt hierin duidelijk naar voren. “Hierdoor heb je een goed overzicht over wat er is geplaatst. Ook kun je op deze manier snel geplaatste content terug vinden en statistieken verkrijgen” licht Neeltje, social media medewerker Royal FloraHolland, toe. Erika stemt hiermee in en vult vervolgens aan dat het vooruit plannen, statistieken ophalen, bijsturen en per project werken haar persoonlijke USP’s zijn van het platform.

De samenwerking tussen Royal FloraHolland & Media Injection

Naast het platform is daarnaast service ook een belangrijk onderdeel van de samenwerking. Op de vraag hoe Erika de service van Media Injection ervaart zegt zij het volgende: “De service is goed en het contact met het team is super. Als je met een vraag loopt of als er een probleem is, wordt deze snel opgepakt en zo snel mogelijk opgelost. Hierdoor is er een fijne samenwerking. Het maakt daarin ook niet uit naar wie je een mail stuurt of belt, iedereen staat altijd klaar om je te helpen!”