Social Media Management voor ‘s werelds favoriete ketchup

Posted by | January 07, 2014 | Engagement @nl | No Comments

Heinz is een van de grootste producenten van consumentenvoeding ter wereld in de ‘Fast Moving Consumer Goods’ (FMCG) met wereldwijd miljoenen social media fans. De online fan community van Heinz is verspreid over verschillende kanalen. De tientallen submerken van Heinz, zoals Heinz Ketchup, zijn in verschillende landen met eigen accounts actief.

“Heinz maakt nu bijna 2 jaar gebruik van Media Injection met mooie resultaten:

  • De community van Heinz Benelux is gegroeid met 167% naar 55.868 fans.
  • De totale marketingwaarde (Media Value) van alle social media interactie van Heinz Benelux op social media is €97.397
  • Onze Engagement is met 835% gegroeid
  • Op Facebook hebben wij 5,8 miljoen unieke views”

– Joris Veger, Digital & Social Media Lead bij H.J. Heinz Benelux

De uitdaging voor Heinz

De grote uitdaging voor Heinz is dat de consument actief is op Facebook,  Twitter,  YouTube,  Instagram en Google+ en fora over de hele wereld, 24/7 en 365 dagen per jaar, met miljoenen mensen tegelijk. Het managen hiervan is uitermate complex. Het is voor Heinz belangrijk om iedere consument persoonlijke aandacht te geven.

Tijd voor een centrale oplossing

Joris Veger legt uit wat de eerste stappen waren om de enorme groei aan digitale kanalen en content beter te managen: “In eerste instantie werd er een aanpak gebruikt waarbij elk sociaal netwerk apart werd bijgehouden. Dus monitoring, publicatie, conversatie, KPI tracking, listening, searching and reporting deden we per kanaal. Dit was arbeidsintensief en moeilijk te benchmarken tussen kanalen, landen, merken en KPI’s.” Hier wilde Heinz verbetering in aanbrengen. Om de potentie van social media ten volle te kunnen benutten was structuur, organisatie en aandacht voor de merkfan essentieel. “Het belangrijkste voor FMCG-bedrijven zoals Heinz is dat wij onze merken laten groeien vanuit een consumentengedachte: de consument staat bij ons centraal. Merken moeten simpel gezegd aanwezig zijn waar de consument is. En dat kan met social media. Door de consument centraal te stellen in al onze communicatie willen we toegevoegde waarde creëren en zo uiteindelijk zaken doen. Want daar draait het uiteindelijk om.”

Social Media Management voor ‘s werelds favoriete ketchup

Dit animatiefilmpje van Heinz over Media Injection op YouTube laat zien hoe Heinz met het platform van Media Injection werkt. “We hebben gekozen voor een social media management platform dat je vanuit een dashboard makkelijk kunt bedienen. Nu kunnen we content publiceren wanneer en waar wij willen. We kunnen monitoren en luisteren wat onze fans  zeggen op verschillende sociale netwerken. Deze gegevens kunnen we makkelijk omzetten naar rapportages zodat we content, trends en prestaties kunnen vergelijken tussen campagnes, sociale netwerken, merken en landen. Verder biedt Media Injection ons  een slim CRM-systeem, dat direct inzicht geeft in wie onze belangrijkste fans zijn. Het workflowsysteem helpt ons intern en extern om alle conversaties met onze fans te managen.”

De integratie naar een centrale oplossing heeft zijn vruchten afgeworpen voor Heinz. “Onze social media is nu georganiseerd, gestructureerd en professioneel. We kunnen nu veel resultaatgerichter werken. Dat betekent dat het publiceren van content ook duidelijk is verbeterd. We weten nu aanzienlijk beter wanneer onze fans luisteren en engagen. Ook kunnen we accuraat meten welke content goed werkt en welke niet. ”

Voor Heinz ligt de uitdaging voor de komende jaren in het verrijken van het social CRM binnen Media Injection om zo ook daadwerkelijk social business te stimuleren. Daarbij zal segmentatie van content naar diverse fangroepen belangrijk gaan worden.”

Hier vind je de presentatie van Joris Veger op de 1st Facebook Conference op 9 oktober 2013 in Amsterdam http://www.youtube.com/watch?v=ezu_kYxc3e8

Leave a Reply