Social Brainiacs 28 november 2013

Posted by | December 01, 2013 | Engagement @nl | No Comments

Elke 3 maanden organiseren wij een inspiratiesessie voor onze klanten. Dat is Social Brainiacs. Deel en verzamel kennis over een actueel onderwerp in een kleine setting op een bijzondere plek in Amsterdam.

Van likes naar euro’s: is social crm de sleutel tot social business?

Na de eerste likes, volgers en fans willen merken meer. Omzet, klinkende euro’s. Social media moet dé salesbooster worden. Maar kan dat ook? Kost social media niet meer dan dat het oplevert? Wie alleen naar de harde feiten kijkt, denkt van wel. Maar de slimme marketeer ziet meer mogelijkheden met social media. Veel meer. 8 strategen, online marketeers en social media ondernemers schoven aan bij de “Social Brainiacs” van Media Injection. 2 uur brainstormen, inspireren en voorbeelden geven waarin de toekomst van social media werd geschetst; koppel crm aan social data en stap van social bereik naar social business.

Is social media een verkoopkanaal?

Dell is steevast het merk dat genoemd wordt om te bewijzen dat via social media geld verdiend kan worden. Maar daar blijft het wel bij. KLM doet het goed, Starbucks ook. Maar praten we dan over social business? Of is het social marketing? Een beetje merk kijkt om zich heen en realiseert zich dat social media onvermijdelijk is. Veel fans en volgers in zo’n kort mogelijke tijd is het eerste doel. Social presence wordt in het begin snel verward met social business: voldoende bereik leidt toch automatisch tot meer omzet? De intrinsieke waarde van een merk en de noodzaak om via social media waarde toe te voegen wordt genegeerd. Daarmee staan ze zelf hun social business in de weg.

Van social presence naar social business

Een merk dat start op social media wil een groot bereik; social presence. Zijn er eenmaal voldoende volgers en fans, dan is interactie en engagement de volgende stap; social marketing. Daarna volgt het ultieme doel; social business. Een bedrijf dat omzet realiseert via social media. Of je daarvoor ook een sociale organisatie moet zijn, een bedrijf dat social media in alle geledingen van de organisatie heeft doorgevoerd, blijft onbeantwoord. Het draagt bij aan een breder draagvlak en een groter begrip. Maar of er ook meer door verdiend gaat worden, zal de toekomst uitwijzen.

Een beter bereik met meer kennis

“Hoe meer ik van mijn klanten weet, des te beter ik ze kan vinden. En hoe meer ik van mijn fans en volgers weet, des te beter ik ze kan bereiken.” Big data is key. Koppelingen tussen databestanden zoals e-mailadressen en social data geeft de marketeer tools en inzicht. Het is social crm, geschikt voor bijvoorbeeld retentieacties. Of om het e-mailbestand te vergroten. Nodig klanten uit het e-mailbestand uit om fan te worden op social media en benader vervolgens look-a-likes om het e-mailbestand weer te vergroten met prospects. Of adverteer gericht via social media op basis van de social insights, newsfeed advertising. Wie harde feiten koppelt aan logische aannames en social insights begint met gericht communiceren. Mits de boodschap relevant is. En ook al staan sommige merken er huiverig tegenover, van klantbestand naar social crm is een logische volgende stap in social marketing.

Social data is waardevolle kennis

Kennis is macht, maar niet alle kennis is eenvoudig te verkrijgen. Er wordt al geëxperimenteerd met sentimentsanalyses op social media maar zonder menselijke interpretatie levert dat nog geen waardevolle data op. Want hoe interpreteert een computer een ironische tweet? Toch wordt er veel verwacht van de informatie uit sentimentsanalyses. Als het maar minder tijd zou kosten. Wat wel minder tijd kost, maar nog niet door iedereen consequent gedaan wordt, zijn de 0- en 1-metingen. Voor en na een campagne de activiteit in de fanbase meten of het aantal reviews beoordelen. Waardevolle data en beschikbaar voor degene die consequent een campagne inzet en rekening houdt met de evaluatie.

Social media als tool voor ambassadeurs

Waar traditionele media alleen zendt zijn interactie en engagement juist de extra’s van social media. Gelijktijdig is het een communicatietool voor wie mag rekenen op ambassadeurs. Het belang van ambassadeurs wordt unaniem onderschreven. Iemand die geen professionele binding heeft met het merk, heeft een enorme invloed op de community. Alpe d’Huzes zet social media consequent en effectief in; als platform voor ambassadeurs, donateurs en deelnemers. Om via social media deelnemers te faciliteren met tools en tips om o.a. meer donaties op te kunnen halen. En om ambassadeurs van informatie te voorzien.

Social media levert veel op, maar wat is de ROI?

Met alle mogelijkheden kan social media een merk veel opleveren. Maar social media kost ook geld. De meeste merken besparen nog niet door social media in te zetten, integendeel. Het zorgt voor een extra kanaal, extra monitoring en meer fte’s. Extra kosten dus. Ook willen merken zelf dat er over ze gesproken wordt, maar realiseren zich nog niet dat ze dan ook moeten reageren. Interactie wordt verwacht, en dat kost geld. Maar wat levert het op? Wat is de ROI van social media? Op deze vraag is nog geen goed antwoord.

De toekomst met social media

Steeds persoonlijker, gerichter en relevanter de doelgroep bereiken op het juiste moment via het juiste kanaal. Wie een integraal klantbeeld heeft, optimaliseert zijn mogelijkheden. Profiling staat centraal in de social marketing. Content is daarin, vanzelfsprekend, essentieel. Content is relevant als je dicht bij jouw eigen kernwaarden blijft. Merken profileren zich online effectief door te onderzoeken waar de doelgroep over praat. Welke onderwerpen leven er? Waar wordt over gesproken, wat wordt gedeeld en geliked? De koppeling van social data, crm en online analyses gecombineerd met de merkwaarden creëert een relevante contentkalender met meer engagement tot gevolg.

Social business, een kwestie van techniek

Merken die social media inzetten zijn inmiddels heel gewoon in het medialandschap. Werd in de offline wereld een advertentieplek gekocht, nu worden doelgericht mensen uitgekozen. Adverteren individualiseert, en wie dat met een relevante boodschap doet, ervaart vanzelf hogere respons en meer conversie. Social media is het ultieme middel om effectiever te adverteren, of beter gezegd, te communiceren. Met de techniek om data te koppelen en daardoor social media relevant in te zetten, wordt de stap naar social business gezet. Het is niet meer de vraag of dit gebeurt maar wanneer. Social media is de bron van ongekende mogelijkheden. Wie de techniek beheerst én kan aantonen wat het in omzet oplevert (en welke kosten het bespaart!), heeft de sleutel tot social business: omzet uit social media.

Leave a Reply