Jongeren op social media: beeld is hot, tekst not

Posted by | March 26, 2014 | Engagement @nl | No Comments

Ruim een maand geleden publiceerde Marketingfacts een onderzoek over het social media gebruik van jongeren. Uit dit onderzoek blijkt dat Facebook en YouTube de grote spelers zijn op het gebied van social media onder jongeren. Twitter wordt steeds minder populair en Instagram en SnapChat groeien snel. Even later ontstond op Twitter een discussie over de opmars van de visuele platformen en het afhaken van jongeren op Twitter. Ik zelf als jongere kon hier voor mijn gevoel snel een conclusie uit trekken die mij niet duidelijk werd in het artikel en de discussies op Twitter. Ik ben in gesprek gegaan met de jongeren en daar zijn interessante antwoorden uitgekomen.

Jongeren op social media: beeld is hot, tekst not

De jongeren haken voornamelijk af op Twitter. De redenen die hiervoor gegeven worden zijn ”Het kost me te veel tijd” en ”Twitter biedt me geen ontspanning.” Twitter wordt door jongeren gezien als een tekstplatform. Het is van oudsher een platform om in 140 tekens iets te vertellen. Op Twitter kan je ook afbeeldingen delen die sinds een aantal maanden standaard zichtbaar zijn in de stream. En sinds kort kun je deze afbeeldingen zelfs bewerken met filters zoals de filters van Instagram. Maar dit gaat Twitter niet helpen, Twitter blijft een tekstplatform en wordt door velen gezien als een zakelijk platform,  zeker door jongeren. Zij geven reacties als: ‘’Tekst begon me te vervelen en toen kwamen Instagram en SnapChat met beeld als basis’’.  Als ik binnen mijn eigen vriendenkring kijk op Twitter is er bijna niemand meer actief. Twitter staat voornamelijk vol met content die gedeeld wordt vanuit zakelijk perspectief. Dit blijkt ook uit reacties van jongeren: ‘’Ik gebruikte Twitter uiteindelijk alleen voor m’n opleiding en om het nieuws bij te houden’’. Jongeren geven aan dat ze interactie belangrijk vinden en dat vinden ze niet veel op Twitter. ‘’Op Facebook en Instagram is er veel interactie, deze platformen nodigen hiertoe uit. Op Twitter viel er niks te liken en zag ik niet wat anderen leuk vonden.’’ De continue drang van jongeren naar nieuwe merken en de nabije familie spelen ook een rol in het gebruik van Twitter en Facebook onder jongeren. ‘’Twitter was leuk omdat het nieuw was. Toen mijn vader Twitter had ontdekt ben ik op zoek gegaan naar nieuwe dingen. Dit gebeurt nu met Facebook. Instagram en SnapChat zijn nu relatief nieuw, maar ik denk dat het gebruik van deze diensten straks afneemt en er weer andere diensten opkomen.’’

Beeld is hot

Er wordt al maanden gezegd dat video, afbeeldingen en infographics de toekomst zijn. Dit verklaart gedeeltelijk de opkomst van diensten als Instagram en SnapChat. Beeld is visueel een stuk aantrekkelijker dan een stuk tekst. Het tweede punt is: gemak. Beeld zorgt voor gemak en gemak dient de mens. Door de applicatie van Instagram of SnapChat weet je binnen een tiental seconden waar jouw vrienden, kennissen of familie mee bezig zijn. In de applicatie van Twitter ben je bezig met het lezen van de content en uit reacties blijkt dat tekst de jongeren verveelt. ‘’Tekst begon me te vervelen en toen kwamen Instagram en SnapChat met beeld als de basis.’’

Snapchat

Instagram en SnapChat spelen dus perfect in met platformen die om beeld draaien. Met Instagram publiceer je een afbeelding of video die in de tijdlijn van jouw volgers verschijnt. Deze afbeelding of video kun je bewerken met verschillende filters en zo naar eigen wens publiceren. Met SnapChat deel je jouw bezigheden of interesses in de vorm van een afbeelding of video met de door jouw geselecteerde mensen. Je stuurt een afbeelding of video met maximaal 32 tekens die de ontvanger eenmalig maximaal 10 seconden kan bekijken. Of je plaatst de afbeelding of video naar jouw verhaal, hierin blijven jouw afbeeldingen 24 uur achter elkaar ongelimiteerd zichtbaar voor jouw volgers. De verwachting onder de jongeren is dat Instagram meer een blijvertje is als SnapChat. ‘’Ik verwacht dat SnapChat net als Twitter een hype is, het is leuk omdat het nieuw is, daarentegen verwacht ik wel dat Instagram een blijvertje is.’’

Er is wel een duidelijke beperking in beeld: lang niet alle informatie is goed over te brengen via beeld. Een kort nieuwsbericht, zoals een bericht op Twitter is redelijk goed om te zetten naar beeld. Het contentaanbod van bijvoorbeeld Marketingfacts daarentegen een stuk moeilijker. Beeld is in die zin voor veel informatie geen oplossing.

Instagram en SnapChat, beide een combinatie van beeld en gemak. Binnen een tiental seconden ben je op een aantrekkelijke manier op de hoogte van wat  jouw vrienden en familie bezighoudt en interesseert. Langzaam maar zeker verdwijnt tekst, blogs zijn niet meer beeldend en snel genoeg. Beeld is aantrekkelijker, beeld is gemakkelijker, beeld is de toekomst, niet alleen voor jongeren, maar ook zeker voor volwassenen.

Leave a Reply