Instagram: het visuele netwerk van de toekomst?

Posted by | April 23, 2014 | Engagement @nl | No Comments

Instagram groeit snel en wordt een volwassen platform. De dochteronderneming van Facebook maakte recent bekend de grens van 200 miljoen actieve gebruikers te zijn gepasseerd. Instagram startte in oktober 2010 en groeide in het afgelopen jaar met 100 miljoen actieve gebruikers. In totaal zijn er nu meer dan 20 miljard afbeeldingen en video’s gepubliceerd via de sociale dienst. Instagram wordt dagelijks gebruikt door de velen merken, winkels en andere organisaties om de doelgroep te bereiken, online verkopen te realiseren en het aantal volgers te laten groeien. Met Instagram publiceer je een afbeelding of korte video die je kunt bewerken met één van de verschillende 20 filters. Opvallend is dat de meest gebruikte filter, geen filter is. Wat is Instagram nou eigenlijk? Een sociaal platform of een portfolio? 

Beeld vergroot merkgevoel

Dat een beeld net zoveel waard is als 1000 woorden geldt bij Instagram nog meer dan bij andere sociale netwerken. Terwijl het ook mogelijk is om op andere sociale netwerken afbeeldingen te plaatsen, is Instagram beter geschikt om een portfolio van een merk te creëren. Door de overzichtelijke wall op jouw profiel is Instagram het netwerk bij uitstek om merkgevoel uit te dragen en te versterken. Bijvoorbeeld door een kijkje in de eigen keuken te geven. Wat gebeurt er bij jouw organisatie achter de schermen, hoe komt je product tot stand, wat gaat er mis, wie werkt waaraan enz. Door een kijkje in eigen keuken te geven maak je jouw merk menselijk en dat geeft de consument een warm gevoel bij jouw merk of product.

 

Instagram_Phones_01 2

#Hashtags om de doelgroep te bereiken

Het is (nog) niet mogelijk om te zoeken op woorden en gebruikers in Instagram, wel kun je zoeken op hashtag. Om jouw doelgroep op Instagram te bereiken moet je de juiste hashtags gebruiken. Bedenk dus goed welke hashtag past bij jouw product. Je kunt meegaan met de trending hashtags of een combinatie maken van trending hashtags en voor jouw produkt relevante hashtags om op Instagram naamsbekendheid op te bouwen. Foto’s met hashtags worden niet alleen makkelijker gevonden door de gebruikers, er is vaak ook meer engagement rond deze foto’s of video’s.

Instagram en advertising

Instagram is bezig met het uitrollen van een advertentiestrategie. Ze zegt bezig te zijn met een beperkt aantal adverteerders, enkel op lange termijn, om zo het type geautomatiseerde reclames dat bijvoorbeeld Facebook aan zijn gebruikers laat zien te voorkomen. ‘’Gebruikers zullen een beperkt aantal mooie, kwalitatief hoogstaande foto’s en video’s zien van merken die op Instagram al actief zijn.’’ Aldus hoofd Marketing bij Instagram Jim Squires tegen Ad Age.

Instagram is recent een grote reclamedeal aangegaan met Omnicom Media Group. Omnicom stuurt als ‘s werelds grootste advertentiegroepen verschillende pr- en reclamebedrijven aan. De deal zou gaan om een overeenkomst van 1 jaar waarin merken die werken met Omnicom’s media- en creatieve bureaus advertenties kunnen plaatsen op Instagram.Deze deal veranderd de advertentiestrategie van Instagram niet. De gebruikers van Instagram zullen mooie en kwalitatief hoogstaande foto’s en video’s vinden in de stream van merken die al sterk aanwezig zijn op Instagram. Instagram controleert de afbeeldingen voordat deze in de stream van de gebruiker weergeven worden, omdat deze langer dan één dag in de stream blijft staan.

Instagram breidt het advertentiemodel, dat sinds eind vorig jaar getest wordt, uit. Merken als Levi’s, General Electric, Michael Kors, Lexus en Ben & Jerry’s zijn toen begonnen met de eerste advertenties op Instagram. De enige factoren waarop getarget kon worden, waren leeftijd en geslacht op basis van de Facebook profielen van Instagramgebruikers. De resultaten die met de eerste advertenties behaald werden, waren indrukwekkend. Ben & Jerry’s ontvangt bijvoorbeeld zo’n 350.000 likes per betaalde advertentie. Voor een onbetaald bericht ontvangen ze gemiddeld 25.000 likes. Ook Michael Kors behaalde mooie resultaten: er werden gemiddeld 370% meer likes ontvangen dan bij de onbetaalde berichten en ook het aantal volgers nam enorm toe. Michael Kors kreeg volgens Nitrogram in de eerste 18 uur na de advertenties gemiddeld 54.000 nieuwe volgers.

 

Screen Shot 2014-04-18 at 14.19.49

De vraag blijft wat het adverteren op Instagram de bedrijven op gaat leveren? Likes zetten niet direct aan tot (ver)kopen. Ook geeft Instagram bedrijven niet de mogelijkheid om een link te plaatsen bij de advertentie zodat consumenten gelijk ergens kunnen bestellen. Uit onderzoek bleek dat er veel gevraagd werd naar waar het product van Michael Kors besteld kon worden. De ads zetten niet direct aan tot aankoop, maar wekken wel interesse in een product. Instagram kun je goed inzetten als het netwerk voor branding en het creëren van een portfolio.

De toekomst voor Instagram

De groei van Instagram laat zien dat consumenten een steeds grotere behoefte hebben aan visuele content in de vorm van foto’s en video’s. Er wordt al maanden gezegd dat beeld de toekomst is en Instagram lijkt hier de grootste speler in te worden. De verwachting is dat de gebruikers niet afhaken op Instagram door het uitrollen van de advertentiestrategie, omdat Instagram gaat werken met een beperkt aantal adverteerders, die mooie en kwalitatief hoogstaande foto’s en video’s gaan publiceren. Naast advertising zal reclame door invloedrijke personen op Instagram ook verder groeien. Er maken al veel merken en startups gebruik van Instagramgebruikers die de cultuur en het koopgedrag van hun volgers beïnvloeden door afbeeldingen op Instagram te zetten van hun favoriete producten.

2014: Het jaar dat Instagram als volwassen marketingtool gezien en gebruikt gaat worden. Door het uitrollen van de advertentiestrategie en de steeds grotere behoefte aan visuele content wordt Instagram het sociale portfolio voor merken online.

 

Leave a Reply