Hoe jouw likes je News Feed op Facebook beïnvloeden

Posted by | October 10, 2014 | Engagement @nl | No Comments
Newsfeed

Iedereen de juiste content op het juiste moment laten zien, dat is het doel van Facebook met de News Feed. Zo ben je altijd op de hoogte van verhalen die voor jou belangrijk of actueel zijn. Samen met je vrienden op afstand naar dezelfde voetbalwedstrijd kijken maakt dat berichten hierover alleen op dat moment actueel zijn. Berichten die meer dan twee dagen oud zijn en nog steeds in je News Feed blijven hangen zijn vaak niet meer relevant. Met deze gedachte heeft Facebook de News Feed verbeterd.

Hoe jouw likes je News Feed op Facebook beïnvloeden

Facebook ziet twee factoren die bepalen of een bericht belangrijk is in jouw News Feed:

  1. Trending topics: trends en ontwikkelingen die relevant zijn op dit moment komen hoger in de News Feed zodra ze zich voordoen. Dit houdt in dat wanneer vrienden of pagina’s over hot items van dit moment posten, hun post op dat moment hoger in de News Feed verschijnen. Uit een test is gebleken dat deze update zorgt voor een stijging van meer dan 6% engagement.
  2. Likes en Comments: Kijken naar het aantal likes is verleden tijd. Vanaf nu bepaalt het moment dat de post engagement krijgt de ranking in de News Feed. Dit gebeurt op twee manieren:
  • Er wordt gekeken naar hoe snel een bericht direct na het moment van publiceren engagement verkrijgt, dus hoe snel na publicatie het bericht wordt geliked en gedeeld. Krijgt het bericht direct na het posten veel aandacht en een aantal uur later geen tot weinig aandacht? Dan zal het bericht op een later moment veel lager in je News Feed staan.
  • Ook gaat Facebook posts bumpen: daarmee bedoelt Facebook het naar boven halen in de News Feed van posts die wel in de News Feed staan (bumping), maar die niet voldoende gezien worden omdat niet ver genoeg naar beneden wordt gescrold.

Wat betekent dit voor jouw News Feed?

De update in de News Feed van Facebook zal niet leiden tot grote veranderingen omdat het uitrollen van deze verandering geleidelijk verloopt.

Lees hier het originele bericht van Facebook (Engels).

Bron afbeelding: Flickr | Dhaka Daily News by Joiseyshowaa

Leave a Reply