Het social network van de toekomst is vooral vluchtig

Posted by | July 04, 2014 | Engagement @nl | No Comments
blog-verhuisd naar fb

Lange tijd was Nederland op de wereldwijde kaart van dominante sociale netwerken Hyves-oranje gekleurd. Vrijwel heel Europa en grote delen van de rest van de wereld kleurden Facebook-blauw, maar Nederland bleef oranje. Hyves was voor Nederlandse begrippen een hele grote website: in 2010 hadden 9,1 miljoen Nederlanders een account bij Hyves. Maar waarom wilden we niet langer gebruik maken van Hyves en ging het ten onder?In 2008 was MySpace het populairste wereldwijde netwerk, maar in Nederland kreeg MySpace geen voet aan de grond.  Het kon niet concurreren tegen het machtige Hyves in Nederland. Sinds september 2008 is het aantal gebruikers van MySpace enorm gedaald door verandering van de lay-out en het overal invullen van een code om te kijken of je wel een menselijke gebruiker bent (captcha). Facebook werd het grootste sociale netwerk wereldwijd, maar halverwege 2009 was Nederland nog één van de weinige landen die niet Facebook-blauw kleurde. Hyves professionaliseerde de lay-out geïnspireerd door de vormgeving van Facebook.

Na het hoogtepunt in 2010, van 10 miljoen gebruikers stortte het bezoek aan Hyves snel in. Steeds meer mensen stapten over op Facebook. Hyves kwam internationaal niet echt uit de voeten, op Facebook was het makkelijk om contact te hebben met mensen over de hele wereld. Hyves bleef vrijwel beperkt tot Nederland. Hyves probeerde uit alle macht te voorkomen dat het beeld ontstond dat Facebook groter was dan Hyves. Hyves strooide met bezoekerscijfers waaruit bleek dat het grote Facebook nog niet groter was in Nederland als Hyves. Dat Hyves cijfermatig nog steeds groter was als Facebook, leek weinig uit te maken. De opkomst van Hyves verliep snel, maar de neergang nog sneller.
facebook-hyves

Waarom Facebook de rol van Hyves in het dagelijks leven van veel Nederlanders heeft overgenomen is moeilijk te zeggen. Deels kan dit komen doordat Hyves minder ‘cool’ gevonden werd. Hyves begon als plek voor digitale communicatie voor studenten en jongeren onderling, maar werd uiteindelijk gebruikt door mensen van alle leeftijden. De continue drang van jongeren naar nieuwe hippe merken heeft meegespeeld in de verschuiving naar Facebook net als de hippere uitstraling van het Amerikaanse social network. Anno 2014 neemt het gebruik van Facebook onder de jongeren ook af. Het sociale netwerk wordt te groot. Eigenlijk gebeurt er min of meer hetzelfde als bij Hyves. De jongeren komen hun ouders en grootouders tegen op Facebook en beschouwen het netwerk mede daarom niet meer als ‘hip’. Daarnaast is gebrek aan privacy een belangrijk argument geworden. Dit lijken redenen voor de overname van WhatsApp door Facebook.  Een andere reden is dat WhatsApp iets doet waar Facebook zelf niet zo goed in is. Facebook Messenger, de chat-applicatie van Facebook slaat nog steeds niet aan en daarom heeft Facebook WhatsApp overgenomen. De overname kan vooral worden gezien als een strategische zet, die ervoor zorgt dat gebruikers binnen het Facebook-netwerk blijven.

whatsapp
Deze overname riep een hoop vragen op bij de gebruikers. Wat gebeurt er met mijn privacy? Gaat Facebook advertenties plaatsen in WhatsApp? Volgens Jan Koum, de oprichter van WhatsApp verandert er niets: “Whatsapp blijft zelfstandig en zal onafhankelijk van Facebook blijven opereren. Je kunt de dienst voor een klein bedrag blijven gebruiken. Whatsapp blijft wereldwijd toegankelijk, met ieder type smartphone. Je kunt er op rekenen dat jouw communicatie niet zal worden verstoord door advertenties.” De onrust onder de gebruikers van WhatsApp toont de groeiende behoefte aan privacy aan. Er werden massaal alternatieve progamma’s gedownload voor Whatsapp. Bijna niemand heeft nu goed beeld van hoeveel mensen Whatsapp-achtige applicaties gebruiken, maar het toont wel aan hoe gevoelig het onderwerp privacy is.

Vooral de jongeren zijn op zoek naar vergankelijkheid, een digitale omgeving waar ruimte is voor persoonlijk contact en spontaniteit zonder dat alles online te vinden is en blijft. SnapChat is een goed voorbeeld van een nieuwe versleutelde dienst waarmee foto’s kunnen worden gestuurd die zichzelf binnen een paar seconden weer vernietigen. Door SnapChat kan er spontaan gecommuniceerd worden zonder dat er nagedacht moet worden over de gevolgen van een bericht. SnapChat speelt met de nieuwe chatfunctie nog meer in op de groeiende behoefte aan privacy. De nieuwe chatfunctie heeft een vergelijkbare insteek als de foto’s: als een gesprek wordt afgesloten, wordt het volledige gesprek direct gewist. Het social network van de toekomst moet vooral privacy hoog in het vaandel hebben en zorgen dat gegevens van gebruikers niet bewaard worden. Netwerken als Facebook en Instagram zullen altijd aanblijven, maar de aanwezigheid van vergankelijke applicaties als SnapChat zal groter worden. Ik verwacht dat Facebook verder zal groeien naar een groter advertentie-platform en gaat dienen als veilige en stabiele Social Login.

Leave a Reply